a) STEM à STEAM
Danas, u stalno promjenjivom i složenijem svijetu i životu u njemu, važno je za generacije koje dolaze da donose znanje i vještine za prikupljanje i procjenjivanje podataka, za građenje informacija, za rješavanje problema, za donošenje odluka. To su vještine koje djeca, učenici i studenti razvijaju u znanosti, tehnologiji, inženjerstvu i matematici – disciplinama STEM-a. Ako želimo budućnost u kojoj naši lideri, poduzetnici i radnici imaju sposobnost razumijevanja i rješavanja složenih izazova današnjice i sutrašnjice i ispunjavanje zahtjeva dinamičke radne snage neophodno je razvijati vještine i znanje u STEM područjima. Nužno je također osigurati pristup kvalitetnom okruženju za učenje, bez obzira gdje se nalazimo i živimo.
Smatramo prikladnim, a temeljem dosadašnjih inicijativa, STEM područje proširiti još jednim slovom „A“ za umjetnosti (art), pa da tako dobijemo akronim STEAM. Riječ „stem“ prevodi se sa engleskog jezika u stabljika ili osnova. Riječ „steam“ znači para. Para je pokretačka energija koju treba prepoznati, a zatim dobro usmjeriti i iskoristiti. Tako STEM može biti začinjen umjetnošću – ili ako se vratimo u staro značenje umjetnosti (tehne) vještinama koje još uključuju i ljepotu kao takvu.
Stari strojari su znali reći da ako konstrukcija nije lijepa, sigurno nije ni dobra. Drugim riječima umjetnost u STEAM-u potiče onaj kreativni način razmišljanja i pronalazak pravih rješenja za postojeće probleme. Tako je STEAM program koji integrira umjetnost dizajna u STEM kraticu.
Kao zaključak možemo reći da nas STEAM aktivnosti uče kako koristiti inženjerski i dizajnerski pristup rješavanju problema, a pri tome se oslanjajući na znanja iz znanosti, tehnike, inženjerstva, umjetnosti i matematike.
STEAM pristup i metodiku koristimo u potpunosti u našem kampu kroz radionice iz svih područja naravno ne zanemarujući humanističko-društveno područje aktivnosti. Ako se prisjetimo naš je Nikola Tesla inspiraciju nalazio u tekstovima starih autora Homera, Shakespearea, Goethea, te glazbi Verdija, Wagnera, itd.
Uže značenje obuhvaća:
- Science – Znanost
- Technology – Tehnologija
- Engineering – Inženjerstvo
- Art – Umjetnost
- Mathematics – Matematika
Šire značenje obuhvaća (USA):
- Physics – fizika
- Actuarial science – aktuarska znanost
- Chemistry – kemija
- Biology – biologija
- Mathematics – matematika
- Applied mathematics – primjenjena matematika
- Statistics – statistika
- Computer science – informatika
- Computational science – računska znanost
- Psychology – psihologija
- Biochemistry – biokemija
- Robotics – robotika
- Computer engineering – računalno inženjerstvo
- Electrical engineering – elektrotehnika
- Electronics – elektronika
- Mechanical engineering – strojarstvo
- Industrial engineering – industrijsko inženjerstvo
- Information science – informacijska znanost
- Civil engineering – građevinarstvo
- Aerospace engineering – zrakoplovno inženjerstvo
- Chemical engineering – kemijsko inženjerstvo
- Astrophysics – astrofizika
- Astronomy – astronomija
- Optics – optika
- Nanotechnology – nanotehnologija
- Nuclear physics – nuklearna fizika
- Mathematical biology – matematička biologija
- Operations research – operacijska istraživanja
- Neurobiology – neurobiologija
- Biomechanics – biomehanika
- Bioinformatics – bioinformatika
- Acoustical engineering – akustičko inženjerstvo
- Geographic information systems – geografski informacijski sustav
- Atmospheric sciences – aerologija
- Educational/instructional technology – obrazovna tehnologija (metodika)
- Software engineering – programsko inženjerstvo
- Educational research – istraživanja u odgoju i obrazovanju
b) Poduzetništvo
Suvremeno ekonomsko okruženje traži poduzetne pojedince različitih zanimanja (inženjeri, tehničari, umjetnici, znanstvenici, liječnici, profesori, medicinske sestre, trgovci, frizerke itd.), a razvijene osobine poduzetne osobe omogućit će im lakše snalaženje u promjenjivim okolnostima na tržištu rada te omogućiti povećanje potencijala za ulazak u svijet poduzetništva kroz realizaciju vlastitih poduzetničkih ideja. Zato je poduzetništvo, kao jedna od osam ključnih kompetencija Vijeća Europe postalo odgojno-obrazovno područje svih razina obrazovanja i dio je nacionalnih kurikula, odnosno jedna od temeljnih kompetencija.
Osnovni razlog je to, što se određena znanja stječu u ranim razvojnim fazama djece (već od 3. godine života), a određene sposobnosti i vještine koje poduzetništvo zahtjeva najefikasnije se razvijaju tijekom ranog odgoja (vrtić), osnovnoškolskog, a posebice tijekom srednjoškolskog odgoja i obrazovanja. Za vrijeme visokoškolskog obrazovanja produbljuju se stečena znanja i vještine.
Cjeloživotno obrazovanje za poduzetničke kompetencije i društvene vrijednosti relevantne za poduzetničku kulturu imaju ključni utjecaj na oblikovanje poduzetničkih atributa na individualnoj razini. Kako bi dijete ili mlada osoba razvijala poduzetnička znanja, vještine i stavove te se u svojem daljnjem životu potencijalno bavila poduzetništvom, treba posjedovati psihološke značajke koje pojedinca čine poduzetnom osobom. Poduzetnost je osobina koju je potrebno razvijati, a pojedincu omogućuje da se usredotoči na stvaranje poduzetničkih prilika. Nužna je u svim područjima života, a najviše se pokazuje u odabiru zanimanja odnosno izgradnji poslovnoga puta (karijere). Uvažavajući postulate kurikularne reforme „Škola za život“ kao i sve društvene napore za njenu uspješnu implementaciju, odlučili smo objediniti već etablirane aktivnosti te smo pokrenuli projekt TESLA I MI – TIM.
Na taj način se proaktivno uključujemo u integraciju odgoja i obrazovanja za poduzetništvo u sadržaje STEM područja, a putem interaktivnih radionica. Uvjereni smo kako će nam permanentna komunikacija sa globalnim međunarodnim okruženjem i njihovim direktnim uključivanjem u sudjelovanje na projektu, bilo kao sudionici radionica i/ili surealizatori, omogućiti atraktivnost i raznovrsnost sadržaja temeljenu na stvaralaštvu Nikole Tesle.